WATCH: More revelations expected in SABC inquiry

WEB_PHOTO_RECORDED_LIVESTREAM_SABC_131216.jpg

More shocking testimony is expected from the so-called SABC8 as the inquiry into the fitness of the broadcasters board to hold office continues on Tuesday morning.

PARLIAMENT - More controversial revelations came out during the Parliamentary ad hoc committee inquiry into the SABC on Tuesday.

SABC board chairperson, Professor Mbulaheni Maguvhe, claimed he's unaware of the details around the SABC's controversial R264-million Multichoice deal.

The Committee Chair Vincent Smith asked "Let’s be up front with this matter, was the Board approval after the contract was signed... what are you saying to us, what where you trying to fix up."

To which Maguvhe replied "Honestly speaking I can't remember...which would not be the truth."

On Monday four of the SABC 8, journalists who were fired and then reinstated for standing up to questionable editorial decisions by news bosses as well as the board, painted a grim picture of how their newsroom is run. 

They testified before the ad hoc committee into the SABC board’s fitness to hold office.

WATCH: SABC8 paints grim picture

The committee heard how executives apparently ignored basic journalistic principles, while recounting occurances of political interference.

Executive Producer of SA fm Current Affairs, Krivani Pillay, says it became unbearable to work in the newsroom.

“We felt that the newsroom had become a source of derision, despair and criticism from the people we are fundamentally accountable to, and that is the South African public."

 

 

 

"If we did not stand up, the cost of not defending an independent broadcaster would be insurmountable. If we didn’t stand up, we would be able to practice journalism with integrity. If we didn’t stand up, those in positions of power would grab more and more of our sacred editorial space until there was nothing left”.

Vuyo Mvoko in turn said Hlaudi Motsoeneng publically stated he doesn’t believe in the value of education. This goes against the public broadcaster's mandate to inform and educate.

Shortly after, Mvoko dropped a bombshell saying public funds were used to start rival station, ANN7.

Paid Content