Eskom admits to releasing false Trillian information

WEB_PHOTO_ESKOM_12_PM_120816.jpg

The National Union of Mineworkers said it expects all its members to immediately resume regular shifts at Eskom power stations. It's signed a wage agreement with the power utility.

JOHANNESBURG - Eskom admitted to releasing false information about R1.6-billion in payments to Gupta-linked company, Trillian and global consultancy firm, McKinsey.

The power utility initially claimed that a management consultancy firm, Oliver Wyman found all its payments were above board.

But, Eskom has now corrected the statement, saying the New York-based firm actually red-flagged its payments.

READ: Gupta-linked Trillian whistleblower speaks out

Trillian came under fire after it was reported it had received almost R500-million in payments from Eskom, apparently as a subcontractor to McKinsey. McKinsey denied there was any such arrangement.

Trillian was partly owned by so-called Gupta lieutenant, Sam Issa, who sold his stake in the company in July. 

In a statement, Trillian denied any wrongdoing and said media reports have had a negative impact on its ability to operate optimally. The company also recommended a legal review of the entire contracting process.

The power utility said it is dealing with the matter. 

Parliament is investigating the payments to Trillian as part of its probe into Eskom's affairs, with MPs demanding to know more about the half a billion rand paid to Trillian, which was done without proper explanation.